جامع ترین و جدیدترین مجله تخصصی پزشکی ایران و جهان

در این مجله خبری اخبار اختصاصی پزشکی را دنبال کنید.

علائم کم خونی در بارداری، عوارض و راه‌های درمان آن ( بخش 2)

کمبود فولات درمان‌نشده می‌تواند خطرات زیر را همراه داشته باشد:

    زایمان زودرس یا تولد نوزادی با وزن کم؛

    تولد نوزادی با نقایص جدی در نخاع و مغز (نقص لوله عصبی).

 

کمبود ویتامین B12 درمان‌نشده هم می‌تواند خطر تولد نوزاد با نقایص لوله عصبی را افزایش دهد.

آزمایش کم خونی

در بررسی‌های قبل از زایمان، پزشک برای تشخیص کم خونی برا‌یتان آزمایش خون تجویز می‌کند. به‌طور معمول آزمایش خون موارد زیر را شامل می‌شود:

    آزمایش هموگلوبین: این آزمایش مقدار هموگلوبین شما را اندازه‌گیری می‌کند. هموگلوبین یک پروتئین غنی از آهن در سلول‌های قرمز خونی است که اکسیژن را از شش‌ها به سمت بافت‌های بدن منتقل می‌کند.

    آزمایش هماتوکریت: این آزمایش درصد سلول‌های قرمز خون را در هر نمونهٔ خون اندازه‌گیری می‌کند.

اگر میزان هموگلوبین یا هماتوکریت شما کمتر از میزان طبیعی باشد، احتمالا کم خونی فقر آهن دارید. در این صورت پزشک برای تشخیص اینکه کم خونی شما از نوع فقر آهن است یا علت دیگری دارد سایر مشخصات خونی شما را بررسی می‌کند.

حتی اگر در اوایل بارداری کم خونی نداشته باشید، پزشک برای سه ماههٔ دوم و سوم بارداری شما آزمایش خون را تجویز می‌کند.

درمان کم خونی در بارداری

اگر کم خونی بارداری دارید، احتمالا باید در کنار ویتامین‌های مورد نیاز از مکمل آهن و/یا مکمل فولیک اسید استفاده کنید.همچنین پزشک به شما توصیه می‌کند تا از غذاهای غنی از آهن و فولیک اسید در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

علاوه‌براین می‌توانید هر چند وقت یک‌بار بعد از مصرف مکمل‌ها از پزشک بخواهید تا برای بررسی میزان بهبود هموگلوبین و هماتوکریت‌ خون‌تان آزمایش خون تجویز کند.

احتمالا پزشک برای درمان کمبود ویتامین B12 برای‌تان مکمل ویتامین B12 تجویز می‌کند.

همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد تا از غذاهای حیوانی بیشتری مصرف کنید. مانند:

    گوشت؛

    تخم مرغ؛

    محصولات لبنی.

حتی ممکن است پزشک شما را به متخصص خون یا همان هماتولوژیست ارجاع دهد تا متخصص شرایط شما را در دوران بارداری بررسی کند و در درمان کم خونی به پزشک‌تان کمک کند.

پیشگیری از کم خونی دوران بارداری

برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی دوران بارداری میزان آهن کافی مصرف کنید. برای این کار وعده‌های غذایی مناسب و غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

سعی کنید که سه بار در روز از غذاهای غنی از آهن مانند مواد زیر استفاده کنید:

    گوشت قرمز، مرغ و ماهی؛

    سبزیجات با برگ‌های سبز تیره (مثل اسفناج و کلم بروکلی)؛

    غلات و دانه‌های غنی از آهن؛

    لوبیا، عدس و خمیر سویا (توفو)؛

    مغزها و دانه‌ها؛

    و تخم مرغ.

غذاهای غنی از ویتامین سی (C) به جذب بیشتر آهن توسط بدن‌تان کمک می‌کند. این غذاها شامل موارد زیر است:

    مرکبات و آب میوه؛

    توت فرنگی؛

    کیوی؛

    گوجه‌فرنگی؛

    و فلفل دلمه‌ای.

سعی کنید که مواد بالا را همزمان با غذاهای غنی از آهن بخورید. به‌عنوان‌‌مثال می‌توانید برای صبحانه غلات غنی‌شده با آهن را همراه با آب پرتقال میل کنید.

همچنین سعی کنید که از غذاهای غنی از فولات استفاده کنید تا از کمبود فولات پیشگیری کنید. این غذاها موارد زیر را شامل می‌شود:

    سبزیجات با برگ‌های سبز؛

    مرکبات و آب میوه؛

    لوبیای خشک‌شده؛

    و نان‌ها و غلات غنی‌شده با فولیک اسید.

از پزشک بخواهید که ویتامین‌های حاوی آهن و فولیک اسید برای‌تان تجویز کند.

افراد گیاه‌خوار و وگن باید در مورد مصرف مکمل ویتامین B12 در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنند.

 

برچسب ها: بارداری , بارداری سالم , بیماری های خونی , سلامت زنان , کم خونی , مراقبت های دوران بارداری ,

[ بازدید : 46 ]

[ دوشنبه 26 آبان 1399 ] 20:11 ] [ Assaulters ]

[ ]

ساخت وبلاگ
خشکشویی آنلاین بستن تبلیغات [x]